Blogg

VÄLKOMMEN TILL

MINDFUL RUNNINGS

BLOGG!

POPULÄRT PÅ BLOGGEN

DET DÄR MED ATT KOMMA IGÅNG...

Jag får ofta frågan hur man ska göra för att komma igång att träna. Särskilt nu när det blir allt ljusare och allt mer vårlikt ute och folk vill börja springa igen… Men det jag tror att de som frågar egentligen menar är hur man ska hålla igång!


Komma igång gör ju de flesta, kanske till och med många gånger under ett år. Men man slutar ofta lika många gånger som man börjar! Att upprätthålla träningsrutinerna och få till kontinuiteten i träningen – det är jättesvårt! Det största misstaget som jag tror att många gör är att man har alldeles för höga målsättningar/ambitioner/krav när man sätter igång. Vid nyår lovar till exempel många sig själva att i år ska jag minsann träna. Varannan dag, minst!

TRÄNING FÖR HÄLSA OCH VÄLMÅENDE

”Jag springer inte för att. Jag springer och i det ligger själva målet.”

Så stod det i ett blogginlägg skrivet av Ann-Sofi Forsmark tidigare i höstas. Så fint hon uttryckte det! Och precis så är det för mig. Jag springer för att jag älskar det. Jag har inget annat mål än att faktiskt få tiden att räcka till för att springa och jag springer på ett sådant sätt som får mig att må bra – både i kroppen och i knoppen.


Jag behöver inte mer. För mig är det tillräckligt att springa bara för springandets skull. För många andra krävs någon form av yttre stimuli för att man ska orka ta tag i och hålla igång sin löpträning. Och för de allra flesta är det olika typer av lopp.

TA DIG UR SLASKEN!

Springer du samma runda i ungefär samma fart varje gång du tränar? Du är inte ensam. Många löpare tränar pass efter pass i den så kallade slaskzonen – den zon där intensiteten är för lätt för att vara tuff och för tuff för att vara lätt. Bryt rutinen så kommer du att få ut mycket mer av din träning samtidigt som den blir betydligt roligare!


Pernilla Ohlsson är personlig tränare och löpcoach på Urban Tribes, ett av Sveriges ledande företag inom löpbranschen.
– Om du tränar samma sak och lika mycket varje vecka vänjer sig kroppen vid det och du utvecklas inte som löpare på det sätt som du skulle kunna göra, säger hon.

ATT SÄTTA MÅL - PÅ RIKTIGT

De flesta av oss har målsättningar. I livet, på jobbet och med träningen. Att ha målsättningar ger oss i många fall fokus – ett fokus som gör att vi kan uppbåda tillräckligt med kraft för att göra det vi behöver för att komma någon vart. Men har du funderat på ditt varför?


Alltså varför du ska nå just de mål som du har satt upp för dig själv. Och om dina målsättningar står i proportion till de insatser du har möjlighet att genomföra för att nå dem?


Många av de målsättningar jag stöter på, särskilt i löparsammanhang, är sådana som liksom rapas upp, utan att man verkar ha tänkt igenom dem särskilt mycket.

SENASTE NYTT PÅ BLOGGEN

GOTT NYTT TRÄNINGSÅR!

Vi närmar oss återigen den där tiden på året när det är dags för nystart! Men innan du avger dina nyårslöften, sätt dig en liten stund och fundera över vad du verkligen vill och vad du faktiskt mäktar med.  Och inte i den där drömvärlden där du har 36 timmar per dygn, utan i den riktiga världen.


Då kanske din nystart i år blir något som är hållbart i längden. Ofta vill vi ju så mycket mer än vad vi kan. Kanske kan de här inläggen från förra året ge lite inspiration att sänka kraven och sätta realistiska mål för det nya året?

VÄRMANDE TE FÖR REGNRUSKIGA PASS

Så här i novembertider kan det vara både mörkt, kallt och regnigt när man ska ge sig iväg ut och springa. Värm dig inför löpturen (och kanske även efter turen) med detta fantastiska te, som inte bara piggar upp utan också sprider en alldeles underbar doft genom hela huset!


Receptet baseras på det traditionella yogi-te som enligt sägen introducerades i västvärlden under senare delen av 1960-talet av Yogi Bhajan. Jag hittade receptet hos Yoga with Adriene och har sedan modifierat det lite för att få mer av det jag gillar mest. :-)


Du behöver: en stor kastrull fylld med vatten (cirka 2 liter), 25-30 hela kardemummakärnor, 20-25 hela kryddnejlikor, 5 kanelstänger...

LITE VINTERTRÄNINGSINSPIRATION

Vintern är ju något av en lågsäsong för många när det gäller löpning. Även den mest inbitna löpare kan ju tappa motivationen när mörkret lägrat sig över landet, det är blött och kallt och blåser småspik. Men lugn bara lugn! Det finns många alternativ till den vanliga löpträningen.


Varför inte piffa upp löpträningen med lite styrkeövningar? Eller ta en springfika? Eller kanske göra något helt annat och ändå hålla formen? Här nedan följer lite tips och inspiration för dig som känner att det blir tungt att ta sig ut på de vanliga löppassen.

CIRKELPASS FÖR LATA SOMMARDAGAR

En variant av styrketräning som jag gillar när det är sommar och sol och jag inte känner mig superladdad att träna är cirkelträning. Det känns liksom mer överkomligt när man vet att passet är kort och effektivt, och man får byta övning hela tiden.


En av mina absoluta favoriter är att använda mig av 5-6 övningar, och arbeta i 45 sekunder och vila i 15 sekunder. Oftast kör jag 3-4 varv. Tre varv tar då mellan 15 och 18 minuter och 4 varv mellan 20 och 24 minuter effektiv tid. Men kom ihåg att värma upp och varva ned också!


Här är ett förslag på ett cirkelpass jag brukar använda mig av. Det ger en finfin kombination av styrka och puls och efter att jag kört detta brukar jag känns mig jättenöjd! Och sådär lagom trött!

Läs mer om löpträning och hälsa på vår blogg...


Mindful Runnings blogg handlar om att träna på ett sätt som är bra för både kroppen och knoppen. Vi skriver om träning som gör dig stark inifrån och ut, med fokus på rörelseglädje och hälsa. Välkommen in!

Kontakta oss


Mindful Running

Hyby Kyrkoväg 170, 233 76 Klågerup

E-mail: info@mindfulrunning.se

Telefon: 0735-244462

Copyright @ All Rights Reserved